8.15/8.30 Na al mijn ochtendrituelen te hebben afgerond arriveer ik rond dit tijdstip op het park en is het contrast qua omgevingsgeluiden zeer groot met wat later op de dag zal gebeuren. Alleen de technische dienst is op dit tijdstip namelijk al aanwezig waardoor de stilte nog overheerst en je alle dieren uit het Drentse landschap nog luidkeels kan horen. Ik begin met openen; alle deuren open, lichten aan, werkroosters ophangen..
Om 09.00 arriveert de eerste groep medewerkers die tot 09.30 de eerste schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren om het park klaar te maken voor de gasten van vandaag. Nadat ik hen heb verwelkomt en eventuele instructies heb gegeven aan nieuwe medewerkers, ga ik verder met opstarten. Ik check of het park klaar is om duizenden bezoekers te ontvangen (ziet alles er representatief uit, staat de verse koffie klaar?) en maak de kassa klaar. Tevens check ik of er ziekmeldingen binnen zijn gekomen. Mocht dit het geval zijn is het zaak hier direct op in te springen zodat alle werkzaamheden efficiënt door kunnen gaan.
09.50 Om 09.50 zitten we gezamenlijk aan de koffie. Op dit tijdstip start één van de leidinggevenden het zogenoemde “ochtendpraatje”. Dit is een essentiële briefing waarin diverse aspecten m.b.t. de techniek, procedures, veiligheid en gastvrijheid onder de medewerkers worden besproken. Aan het eind van de briefing deel ik de portofoons uit aan de collega’s, slinger de muziek aan en hoor de gasten al ongeduldig wachten (dit kun je inderdaad horen ja). Om 10.00 is het tijd om de eerste gasten naar binnen te laten; ik begroet de mensen en open de hekken. De eerste bezoekers wandelen naar binnen.
Het tijdspad laat ik nu even los, aangezien mijn werkzaamheden tijdens de dag zeer divers zijn en niet altijd tijdgebonden. Zoals al genoemd werken we met portofoons en ben ik eigenlijk het grootste gedeelte van de dag bezig met het beantwoorden en oplossen van de oproepen van de medewerkers. Dit gaat van de kassa op orde houden en bijspringen op drukke punten tot aan ehbo verlenen en het behandelen van lastige vraagstukken.
Ook al genoemd is dat er heel wat medewerkers elke dag druk aan de slag zijn. Deze mensen verdienen uiteraard een welverdiende rustpauze, maar de werkzaamheden moeten tijdens de opening wel volledig doorgaan natuurlijk. Het vergt dan ook nogal een organisatie om deze pauzes voor iedereen te realiseren, ook hier besteed ik veel tijd aan gedurende de dag.
Daarnaast behoort tot mijn taak als manager natuurlijk ook controle uitvoeren. Veiligheid en gastvrijheid staan bij ons absoluut bovenaan en dit moet dan ook gewaarborgd blijven. Daarom geef ik instructies gedurende de dag m.b.t. gastvrijheid, maar ook operationele instructies. Er zijn 21 attracties, kassa's, een souvenirwinkel, eet uitgiftepunten en wij rouleren de medewerkers tussen deze attracties om het voor hen makkelijker te maken om alert te blijven en uiteraard plezier in het werk te houden. Dit betekent wel dat er vaak en veel uitgebreide operationele instructies gegeven moeten worden, waar ik mij samen met andere leden uit het team mee bezig houdt.
Andere werkzaamheden zijn het maken van de nodige bestellingen en tevens de contacten met de leveranciers onderhouden. Tevens maak ik de roosters klaar voor de volgende dag; zoals eerder gezegd rouleren de medewerkers tussen de attracties en 's ochtends moet er voor iedereen duidelijk zijn waar ze die dag mogen starten. Daarnaast moet er ook per dag worden ingespeeld op hoeveel medewerkers er ingezet wordt, afhankelijk van het weer en de verwachte drukte.
Zo is er dus elke dag meer dan genoeg te doen. Om respectievelijk 17.00/17.30/18.00 (afhankelijk van hoe laat we sluiten) roep ik om dat het park gaat sluiten en begint het hele team met afsluiten. De gasten worden uitgezwaaid en alle medewerkers beginnen met de schoonmaakwerkzaamheden. Ik sluit alles af en vul samen met mijn assistent ten slotte de werktijden van het personeel in in het systeem. De volgende dag begint dit alles weer van voor af aan, maar toch verloopt de dag compleet anders.
Graag tot ziens, hartelijke groet Rikus